محمدعلی علیزاده؛ مجتبی رمضانی؛ سید عبداله حجتی؛ نادر بهلولی؛ کریم اسگندری
چکیده
از آنجایی که تدوین یک الگوی پرمحتوی در مدیریت اسلامی برای کشورهای منطقه، جهان اسلام و کل دنیا دارای اهمیت زیادی است، وجود یک الگوی جامع مدیریت اسلامی برای پاسخگویی به نیازهای مدیریتی و اداره کشورهای جهان در سایه مکتب غنی و نجات بخش اسلام یک ضرورت اجتنابناپذیر است. هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی جهانیشدن مدیریت اسلامی است با رویکرد ...
بیشتر
از آنجایی که تدوین یک الگوی پرمحتوی در مدیریت اسلامی برای کشورهای منطقه، جهان اسلام و کل دنیا دارای اهمیت زیادی است، وجود یک الگوی جامع مدیریت اسلامی برای پاسخگویی به نیازهای مدیریتی و اداره کشورهای جهان در سایه مکتب غنی و نجات بخش اسلام یک ضرورت اجتنابناپذیر است. هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی جهانیشدن مدیریت اسلامی است با رویکرد کیفی، نوع پژوهش براساس هدف کاربردی، روش پژوهش از نوع گراندد تئوری و گردآوری دادهها پیمایشی و ماهیت پژوهش اکتشافی است. جامعه آماری عبارت است از کلیه افراد خبره در مدیریت اسلامی در کشور و نمونه آماری با روش نمونهگیری گلوله برفی و براساس قاعدۀ اشباع نظری، با 45 نفر از خبرگان مصاحبۀ عمیق صورت گرفت، ابزار پژوهش مصاحبۀ باز و عمیق از خبرگان و اسناد بالادستی است. برای تحلیل یافتهها براساس مطالعات گلیزر و اشتراوس در مطالعات کیفی، از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. طبق یافتهها، 26 عامل مؤثر برای جهانیشدن مدیریت اسلامی در پنج بعد شامل جنبه حکومتی، جنبه ترویج فرهنگی، ترویج اقتصادی، اسلامی رفتاری و جنبه علمی معرفی شد و در نهایت الگوی پژوهش توسط خبرگان تأیید گردید.
جعفر احدزاده فرهود بناب؛ غلامرضا معمارزاده طهران؛ نادر بهلولی زیناب؛ یوسف بیگزاده
چکیده
نظامهای مختلفی برای رتبهبندی دانشگاهها در سطوح ملّی و بینالمللی وجود دارد که دانشگاهها را با شاخصهای متفاوت، مورد سنجش قرار داده و نقاط ضعف و قوت آنها را در مقایسه با دیگر دانشگاهها نشان میدهند. اما نظام رتبهبندی دانشگاههای کشور که مبتنی بر شرایط ملی و بینالمللی باشد بیش از پیش حائز اهمیت است. بنابراین، هدف اصلی ...
بیشتر
نظامهای مختلفی برای رتبهبندی دانشگاهها در سطوح ملّی و بینالمللی وجود دارد که دانشگاهها را با شاخصهای متفاوت، مورد سنجش قرار داده و نقاط ضعف و قوت آنها را در مقایسه با دیگر دانشگاهها نشان میدهند. اما نظام رتبهبندی دانشگاههای کشور که مبتنی بر شرایط ملی و بینالمللی باشد بیش از پیش حائز اهمیت است. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش طراحی مدلی برای مطالعه تطبیقی و رتبهبندی دانشگاههای کشور است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع کمی-کیفی است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎرى موردنظر ﻣﺘﺸﻜﻞ از اﻓﺮاد ﺻﺎﺣﺐ ﺗﺠﺮﺑﻪ و ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧت ﻛﺎﻓﻲ درﮔﻴﺮ در برنامهریزی ﺗﻮﺳﻌﻪاى دانشگاهها در ﻛﺸﻮر میباشند. برای ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ از روش اﺷﺒﺎع ﺗﺌﻮرﻳﻚ اﺳﺘﻔﺎده شده است. در این پژوهش ابتدا با ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺑﺮرﺳﻲ دﻗﻴﻖ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮﺟﻮد در اﻳﻦ ﺣﻮزه ﺷﺎﻣﻞ اﺳﻨﺎد ﻓﺮادﺳﺘﻲ، ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻋﻠﻤﻲ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪه و نظامهای رتبهبندی دانشگاهی دنیا، اطلاعات لازم برای مباحث نظری جمعآوری شد. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوا معیارها و شاخصهای ارزیابی دانشگاهها جمعآوری و در نهایت کار تعیین اوزان معیارها و شاخصها با تکنیک فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) براساس نظرات افراد خبره انجام گرفت. در ﻧﻬﺎﻳت مدل موردنظر برای ارزیابی و رتبهبندی دانشگاههای ایران ارائه شد. براساس نتایج حاصل از این پژوهش هفت معیار و 33 مفهوم به دست آمد که در نهایت براساس تعیین اوزان، کیفیت آموزشی رتبه یک را به خود اختصاص داده است. رتبههای بعدی به ترتیب به کیفیت پژوهشی، اعتبار بینالمللی، اجتماعی و فرهنگی، میزان نوآوری و بازدهی مالی، نرخ تربیت متخصصان و امکانات و تسهیلات تعلق میگیرد.
بهرام جلیلزاده امین؛ فرهاد نژاد حاجی علی ایرانی؛ نادر بهلولی؛ یوسف بیگزاده
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی آسیبها و چالشهای آموزش مداوم پزشکی انجام شد. مطالعه حاضر در سال 1399 با رویکرد کیفی، از نوع پدیدارشناسانه با نمونهگیری هدفمند و با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از استادان آموزش مداوم پزشکی و متخصصان برنامهریزی درسی انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و نمونهگیری به صورت هدفمند و تا رسیدن ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی آسیبها و چالشهای آموزش مداوم پزشکی انجام شد. مطالعه حاضر در سال 1399 با رویکرد کیفی، از نوع پدیدارشناسانه با نمونهگیری هدفمند و با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از استادان آموزش مداوم پزشکی و متخصصان برنامهریزی درسی انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و نمونهگیری به صورت هدفمند و تا رسیدن دادهها به حد اشباع ادامه یافت که بهطور کلی 5 مضمون اصلی و 12 مضمون فرعی استخراج شد. مطابق با نتایج پژوهش، در بخش کیفیت آموزش مداوم پزشکی برای پزشکان عمومی باید نظارت جدی مورد مداقه قرار گیرد و نیز بایستی دستگاههای جامعی را برای ارزشیابی از یادگیریها طراحی کرد. از سوی دیگر، باید برای انتقال تجربیات زیسته پزشکان بستر مناسبی فراهم کرد تا بتوانند در مهارت افزایی و ارتقای دانش تخصصی گام مؤثری بردارند و همچنین بایستی امکانات و تجهیزات مناسب یادگیری الکترونیکی را در سیستم آموزش مداوم پزشکی جهت رفع مشکلات کمبود زمان و سایر مشکلات ساختاری راهاندازی کنند.
مدیریت دولتی
بهرام جلیلزاده امین؛ نادر بهلولی؛ غلامرضا رحیمی؛ امین نجفقلیدوست
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تعیینکنندههای ارتقای فضیلت سازمانی در مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز است. برای این منظور فضیلت سازمانی براساس مدل پژوهش کمرون و همکاران (2004) و عوامل مؤثر بر ارتقای فضیلت سازمانی براساس مطالعه کتب و مقالات مرتبط و با مبنا قرار دادن پژوهش نجف بیگی و همکاران (1393) در ۳۱ عامل به صورت اولیه شناسایی شد. جامعة ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تعیینکنندههای ارتقای فضیلت سازمانی در مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز است. برای این منظور فضیلت سازمانی براساس مدل پژوهش کمرون و همکاران (2004) و عوامل مؤثر بر ارتقای فضیلت سازمانی براساس مطالعه کتب و مقالات مرتبط و با مبنا قرار دادن پژوهش نجف بیگی و همکاران (1393) در ۳۱ عامل به صورت اولیه شناسایی شد. جامعة آماری پژوهش حاضر کارکنان بیمارستانهای دولتی تبریز است و حجم نمونة آماری براساس فرمول کوکران ۳۶۲ نفر برآورد و از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است که پس از سنجش روایی و پایایی و اطمینان از آن در اختیار نمونة آماری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از آزمون رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون برابری میانگین با عدد 3 در سطح معنیداری ۰۵/۰ نشان میدهد که میانگین به دست آمده برای فضیلت سازمانی از سطح متوسط، بالاتر و در سطح مطلوبی قرار دارد. براساس نتایج حاصل از تخمین مدل رگرسیون خطی، حدود ۶۵ درصد تغییر در فضیلت سازمانی با متغیرهای مستقل موجود در مدل توضیح داده میشود. همچنین متغیرهای ساختار سازمانی، منابع انسانی، محیط اختصاصی و محیط عمومی به ترتیب با ضریب تبیینی ۲۷۸/۰، ۱۳۶/0، ۴۸۷/۰ و ۱۵۴/0 بر فضیلت سازمانی مؤثرند.